9 augustus The Wash – Lowestoft - Reisverslag uit Lowestoft, Verenigd Koninkrijk van Low Land Lady - WaarBenJij.nu 9 augustus The Wash – Lowestoft - Reisverslag uit Lowestoft, Verenigd Koninkrijk van Low Land Lady - WaarBenJij.nu

9 augustus The Wash – Lowestoft

Blijf op de hoogte en volg Low Land Lady

09 Augustus 2013 | Verenigd Koninkrijk, Lowestoft

We varen uren langs een windmolen park. We konden het al vanaf grote afstand zien en pas als het weer licht is zijn we er voorbij. Om 4 uur zien we de eerste tekenen van de dageraad, de hoge wolken vangen dan het eerste licht. De zon is dan nog lang niet boven de horizon. Om 5 uur is het licht. Doordat het licht is kun je veel minder verwarrende dingen zien. Een platform in het donker kun je mijlen ver zien maar een platform gedurende de dag kun je of niet zien of je ziet gelijk dat het een platform is. Alle schepen die ons in de nacht gepasseerd zijn zijn in middels ook verdwenen. Gerrit besluit om naar bed te gaan omdat ik het nu wel over durf te nemen. We zijn trots op onszelf omdat we het zo goed gedaan hebben vannacht.
Om kwart over 5 schuift de zon boven de horizon. De zon is helder rood en ook de stralen op de wolken kleuren rood, ochtend rood water in de sloot. Als ik bijna bij de banken voor Great Yarmouth ben, wordt Gerrit weer wakker. De twee uur slaap hebben hem goed gedaan. Gerrit komt naar buiten en gooit gelijk het zeil los, want dan gaan we niet zo schuin. Ja dat snap ik ook wel maar wat Gerrit nog niet in de gaten heeft is dat het inmiddels 6 blaast en dat we de wind weer pal tegen hebben, het zeil stond gewoon goed. Hij draait het maar weer strak.
Tussen de banken trekt de wind verder aan tot windkracht 7 niet fijn als je het tij 3 knopen mee hebt. De golven zijn inmiddels niet prettig meer. Gelukkig zijn we bijna in Lowestoft. Bij de haveningang van Lowestof moeten we bijna dwars op de geul varen omdat we heel erg weggezet worden door de stroom. We lopen veilig de haven in net nadat allerlei Nederlandse boten uit zijn gevaren. We hebben een plekje aan de steiger,yes, dan kunnen we zo tenminste slapen.
26 Uur na vertrek liggen vast en veilig in Lowestoft, het was een lange tocht en best inspannend! Als we net liggen komt Dick van de Nehelennia even gedag zeggen. Ze vertrekken vandaah naar Den Helder. Jammer dat we geen tijd hebben voor een praatje.
Na een douche, een omelet met champignons en een glaasje port gaan we om 11 uur ons mandje in voor een paar uur. We hebben met Paul and Carolijn om 17.30 uur afgesproken. Voordat ze aan boord komen moeten we een beetje schoonschip maken en hun bedden opmaken.
Om 15.00 wordt ik uit mezelf wakker en ruimen de boot op. P+C komen exact op tijd en we vinden het heerlijk om hen weer te zien. We reserveren een plekje voor het diner in de zeilclub. Paul moet een broek van Gerrit lenen omdat hij een kniebroek draagt en die zijn niet geoorloofd in het restaurant.
De zeilclub is een prachtig stijlvol gebouw met bijzondere ramen. Het eten is uitstekend en het gezelschap ook. We maken plannen voor volgend jaar. We gaan met P+C door Nederland varen en hopen hun plekken te laten zien waar ze nog niet geweest zijn.
Op de boot praten we over de plannen en dat het leuk zou zijn als Dave and Eve ook in Nederland komen volgend jaar. Morgen eens kijken of we ze over kunnen halen.